Karpacki

Wędrowanie bez plecaka

interreg polska slowacja

Żródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Program Współpracy Trasngranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020
Okres realizacji: 01.03.2017-30.10.2018
Partner Projektu: Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Słowacja-Północ
Kwota dofinansowania projektu: 558 511,20 EUR (85%)
Całkowita wartość projektu: 657 072 EUR (100%)

Cel projektu

Zwiększenie atrakcyjności pogranicza polsko-słowackiego poprzez wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, głównie w kontekście turysty pieszego.

Idea i krótki opis projektu

Główną ideą projektu jest rozwój dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszaru pogranicza polsko-słowackiego. Poszczególne działania projektu będą skierowane na zainteresowanie turysty pieszego (lokalnego oraz zagranicznego) w/ w dziedzictwem. Aby pokazać turyście pieszemu walory jakimi cechuje się pogranicze (w tym obiekty dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego) niezbędne jest w pierwszej kolejności zinwentaryzowanie i usystematyzowanie szlaków oznakowanych w terenie i opisanych w materiałach publikowanych oraz znajdujących się wokół nich elementów infrastruktury miękkiej i atrakcji.  Następnie zinwentaryzowane szklaki zostaną umieszczone na stronie www oraz będą dostępne poprzez aplikację mobilną. Na aplikacji umieszczony zostanie także wypracowany w niniejszym projekcie modelowy produkt turystyczny „Wędrowanie bez plecaka”. Produkt zakłada kooperację od 6 do 8 obiektów hotelarskich (noclegowych), które połączone zostaną w szlak w formie pętli przez pogranicze. Produkt polega na wędrowaniu od pierwszego obiektu po pętli przez liczbę dni odpowiadającą ilości obiektów na trasie. Turyści wyruszając z pierwszego obiektu zostawiają w nim swoje bagaże i samochód. Właściciel obiektu przewozi bagaże, lub ew. odstawia samochód do kolejnego obiektu. Dzięki temu turyści mogą w wygodny sposób poznawać atrakcje przyrodnicze i kulturowe. Dodatkowo zostaną przeprowadzone szkolenia dla osób i instytucji zaangażowanych w działalność na rzecz rozwoju turystyki, dostosowana oferta i obsługa obiektów hotelarskich i gastronomicznych do standardów turystyki pieszej. Tak przygotowane narzędzie/produkt wymagać będzie odpowiedniej kampanii marketingowej w postaci: udziału w targach turystycznych (Tour Salon Poznań, Incheba Bratisława, ITB Berlin) w celu zainteresowania turysty krajowego i zagranicznego, nakręcenia i emisji serialu na TV i kanale youtube, przeprowadzenia 2 imprez promujących turystykę pieszą wśród ludności lokalnej połączonych z prezentacją atrakcji i zasobów regionu, wydania przewodnika, materiałów promocyjnych, newslettera, przeprowadzenia study tour dla blogerów turystycznych z Polski, Słowacji i innych).

Zadania w projekcie obejmowały m.in.

Zadanie obejmowało inwentaryzację szlaków pieszych na pograniczu polsko-słowackim. Łącznie zidentyfikowano 104 szlaki

Stworzenie nowoczesnych e-narzędzi dla turysty pieszego

Aplikacja wraz ze stroną www

Powstanie nowego, transgranicznego produktu turystycznego

Uwzględniającego preferencje turystów pieszych i prezentującego walory pogranicza. Produkt zakłada kooperację od 6 do 8 obiektów hotelarskich (noclegowych), które połączone zostaną w szlak w formie pętli przez pogranicze. Każdy z obiektów powinien być oddalany od drugiego o maksymalnie 25 km długości łączących je szlaków pieszych. Produkt polega na wędrowaniu od pierwszego obiektu po pętli przez liczbę dni odpowiadającą ilości obiektów na trasie. Turyści wyruszając z pierwszego obiektu zostawiają w nim swoje bagaże i samochód. Właściciel obiektu przewozi bagaże, lub ew. odstawia samochód do kolejnego obiektu. Dzięki temu turyści mogą w wygodny sposób poznawać atrakcje przyrodnicze i kulturowe.

Szkolenia dla osób i instytucji zaangażowanych w działalność na rzecz rozwoju turystyki

Ich celem była wymiana wiedzy nt. dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego pogranicza polsko-słowackiego oraz sposobu ich udostępniania dla turystyki pieszej, integracja środowiska branży turystycznej Polski i Słowacji, przekazanie wiedzy nt. nowoczesnych narzędzi informacji i promocji walorów przyrodniczych i kulturowych.

Dostosowanie oferty i obsługi obiektów hotelarskich i gastronomicznych do standardów turystyki pieszej

Cele: zmiana oferty i obsługi obiektów hotelarskich i gastronomicznych obszaru pogranicza do standardów turystyki pieszej. Przeprowadzonych 50 audytów obiektów wraz z raportami i zaleceniami zmian.

Przeprowadzenie wspólnych polsko-słowackich kampanii promocyjnych i marketingowych oraz realizację działań miękkich promujących dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze pogranicza

Udział w targach turystycznych (Berlin, Poznań, Bratysława), nagranie i emisja serialu, produkcja spotu promocyjnego w technologii virtual reality 360, wydanie i publikacja materiałów prasowych w prasie branżowej krajowej i zagranicznej, wydanie przewodnika z mapą i folderu wizerunkowego, newslettera, organizacja study tour dla znanych blogerów europejskich w zakresie turystyki pieszej; przeprowadzenie Karpackiego Forum Współpracy (panele dyskusyjne z udziałem ekspertów PL, SK, europejskich); przeprowadzenie 2 imprez promujących turystykę pieszą na pograniczu (koncert, stoiska z ofertą turystyczną pogranicza, questy, degustacja produktów regionalnych).

Strona internetowa projektu

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030