Alpejsko-Karpacki Turystyczny Klaster Wiedzy
Projekt "Alpejsko-Karpacki Turystyczy Klaster Wiedzy" (AKTKW) realizowany w ramach Grantu Blokowego Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Fundusz Partnerski. Współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Cel projektu
Cel ogólny projektu: budowa i stworzenie podstaw rozwoju strategicznego systemu partnerstw polsko – szwajcarskich działających na rzecz współpracy podmiotów związanych z alpejskim i karpackim wymiarem zrównoważonego rozwoju w dziedzinie turystyki, w szczególności w zakresie tworzenia systemu zarządzania „marką karpacką” w turystyce z wykorzystaniem doświadczeń szwajcarskich, której wyrazem jest AKTKW.
Termin realizacji: maj 2012 – kwiecień 2013
Całkowita wartość projektu: 785 696 PLN
Wkład własny SEKP: 78 570 PLN
Główne działania zrealizowane w ramach projektu:
- Kwiecień 2012 – Powołanie Komitetu Sterującego
- Maj 2012 – zatrudnienie personelu
- Czerwiec 2012 – powołanie Zespołu Koordynacyjnego
- 22 czerwca 2012 – wizyta studyjna do Szwajcarii i spotkanie organizacyjne Zespołu Koordynacyjnego
- II kwartał 2012 – I kwartał 2013 – Spotkania Komitetu Sterującego
- II kwartał 2012 – II kwartał 2013 - Opracowanie strategii rozwoju Marki Karpackiej z udziałem ekspertów szwajcarskich
- IV kwartał 2012 – Organizacja I Forum AKTKW w ramach Alpejsko – Karpackiego Forum Współpracy (proponowane przesunięcie działania na III kwartał 2012)
- III kwartał 2012 – II kwartał 2013 – Spotkania Zespołu Koordynacyjnego
- III kwartał 2012 – Zlecenie analiz systemów wsparcia rozwoju turystyki w Polsce i Szwajcarii
- I kwartał 2013 - Opracowanie podręcznika procesów dla AKTKW
- II kwartał 2012 - Uruchomienie strony internetowej AKTKW
- II kwartał 2013 - Organizacja wizyty studyjnej dla polskich udziałowców AKTKW w Szwajcarii
- II kwartał 2013 - Formalne powołanie i zarejestrowanie AKTKW
Alpejsko-Karpacki Turystyczny Klaster Wiedzy ma być docelowo stałą platformą wymiany wiedzy i doświadczeń na różnym szczeblu zarządzania w obrębie partnerskich podmiotów: alpejskich jednostek samorządowych, instytucji i partnerów społecznych polskich władz lokalnych i regionalnych, instytucji i partnerów społecznych w zakresie zapewnienia dostępu do informacji i udziału w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedsięwziąć w obrębie turystyki.
Grupa docelowa
Z uwagi na realizację projektu najważniejszą grupę docelową stanowi branża turystyczna, która zyska wsparcie w postaci wiedzy i doświadczenia oraz w zakresie promocji produktów i usług.
Szeroko rozumiana branża turystyczna to:
- touroperatorzy,
- właściciele hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych,
- lokalni liderzy zaangażowani w działania na rzecz rozwoju turystyki,
- środowisko pozarządowe, w zakresie w jakim podejmuje działania w obszarze turystyki,
- dziennikarze,
- regionalne i lokalne jednostki samorządu terytorialnego,
- personel zaangażowanych partnerów, ze względu na możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń,
- turyści zainteresowani turystyką przyrodniczą i kulturową.
Strategia Marki Karpackiej
Założenia metodologiczne strategii i jej narzędzia
Projekt ma na celu stworzyć długookresową strategię Marki Karpackiej, dzięki oparciu na zasadach dążenia do zachowania środowiska naturalnego i zrównoważone korzystania z jego zasobów. Zaplanowane działania i wypracowane w ich efekcie rezultaty będą sprzyjać kształtowaniu postaw proekologicznych oraz w dużej mierze będą się koncentrować na promocji walorów Euroregionu Karpackiego, co będzie sprzyjać rozwojowi jego przedsiębiorczości.
Etapy budowania Marki Karpackiej
Wstępem do prac nad strategią Marki Karpackiej są konsultacje społeczne i rozległa analiza systemów wparcia turystyki w Polsce i w Szwajcarii. Owe badania pozwolą przygotować bazę do tworzenia realnej koncepcji turystycznego rozwoju Karpat i pozwolą do przejścia do realizacji operacyjnych działań:
- System identyfikacji wizualnej + architektura (Branded House).
- Porozumienie interesariuszy.
- Produkty marki / organizacja zasobów.
- Powołanie DMO (Destination Management Organization).
- Szkolenie kadr i partnerów.
- Wizerunkowa komunikacja marki.
- Oferta turystyczna i jej dystrybucja.
- Sprzedaż pilotażowa.
- Komunikacja produktowa.
- Pierwsza weryfikacja.
Realizacja powyższych etapów rozłożona jest na dwa lata. Nie oznacza to jednak końca prac nad Marką Karpacką po upływie powyższego okresu. Profesjonalnie prowadzone i udoskonalane działania przez kolejne lata pozwolą w długofalowej perspektywie realnie i imponująco wpłynąć na wzrost rozpoznawalności Karpat na arenie międzynarodowej, europejskiej i światowej.
Partner Projektu
Instytut Turystyki jest jednostką naukową działającą od 2002 roku przy Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Sierre w Szwajcarii. Pracownicy naukowi stanowią wysoko wyspecjalizowaną kadrę profesorską w Uniwersytecie, w ramach którego funkcjonuje jedna z najbardziej prestiżowych szkół turystycznych w Szwajcarii - Swiss School of Tourism. Działania Instytutu koncentrują się m.in. wokół:
- implementowania innowacyjnych rozwiązań dla tworzenia i wdrażania nowoczesnych produktów turystycznych,
- wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych dla wspierania zintegrowanego i zrównoważonego zarządzania przedsiębiorstwami i destynacjami turystycznymi,
- kreowania nowoczesnych narzędzi związanych z monitorowaniem rozwoju turystyki w miejscach recepcji turystycznej,
- badania rynku turystycznego, celem podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw oraz obszarów recepcji turystycznej szczególnie na terenie Szwajcarii,
- szerokiej działalności edukacyjnej.
W latach 2005-2012 Instytut zrealizował wiele projektów zarówno lokalnych jak i międzynarodowych.