Karpacki

AgroCarpathia

01 znak podstawowy kolor biale tlo

Informacje o projekcie

Źródło finansowania: Ministerstwo Sportu i Turystyki z zakresu części 40 budżetu państwa – Turystyka

Okres realizacji: 01.05.2023-31.12.2023

Całkowita wartość projektu: 177 866,00 PLN (dofinansowanie 89,96%)

Cel projektu

Celem projektu „AgroCarpathia” jest wsparcie branży turystycznej, która ucierpiała znacznie w wyniku pandemii COVID-19 oraz panującego kryzysu migracyjny spowodowanego działaniami zbrojnymi za naszą wschodnią granicą. Realizacja projektu pozwoli na rozpoznanie/inwentaryzację obiektów wiejskiej bazy noclegowej/agroturystycznej, ich certyfikację i sieciowanie z produktami charakterystycznymi dla danego regionu. Celem projektu jest również podniesienie jakości i kompetencji kadr turystyki. Całość zaplanowanych działań przyczyni się do wzmocnienia karpackiego obszaru turystycznego, zachęcenia turystów do przyjazdu do tego bogatego kulturowo i przyrodniczo regionu.

Idea i krótki opis projektu

Turystyka wiejska daje możliwość aktywnego wypoczynku w naturalnym wiejskim środowisku z dala od tłumów, zanieczyszczeń i hałasu. Umożliwia bezpośredni kontakt z przyrodą, mieszkańcami oraz poznanie warunków ich życia i pracy, bogactwa kulturowego regionu. Możliwość zamieszkania na kilka dni w gospodarstwie rolnym jest okazją do spożywania lokalnych/regionalnych/tradycyjnych produktów, obcowania ze zwierzętami gospodarskimi, biesiadowania przy ognisku, zbierania grzybów czy uczestniczenia w codziennych pracach – doświadczania w sposób empiryczny i praktyczny danego regionu. Turystyka wiejska to niepowtarzalna forma spędzania wolnego czasu. Każdy region Polski charakteryzuje się unikatowością i może zaoferować wyjątkowe elementy/produkty, które mogą zachęcić turystów do przyjazdu, począwszy od pięknych krajobrazów, tras rowerowych i szlaków turystycznych, a skończywszy na dziedzictwie kulturowym regionu, w związku z tym konieczne jest wypracowanie działań, które będą wspierać polską turystykę wiejską.

Działania

  1. Audyt wiejskiej bazy noclegowej/agroturystycznej na terenie Karpat w Polsce
  2. Klasyfikacja obiektów w dwóch kategoriach: obiekty oparte o zasoby kultury dawnych mieszkańców Karpat (dziedzictwo kulturowe) oraz obiekty promujące produkty turystyczne regionu w sposób zrównoważony.
  3. System certyfikacji obiektów oraz system współpracy obiektów wiejskiej bazy noclegowej/agroturystycznej z podmiotami oferującymi tradycyjne, lokalne lub regionalne produkty czy usługi.
  4. Wyjazd studyjny osób reprezentujących podmioty związane z turystyką Karpat do innego popularnego wśród turystów regionu Polski o dobrze rozwiniętym systemie funkcjonowania turystyki, celem wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w turystyce wiejskiej i agroturystce.
  5. Kongres turystyki wiejskiej.
  6. Opracowanie podręcznika kształcenia kadr turystyki wiejskiej w oparciu o złożenia marki Carpathia, a także o doświadczenia, mechanizmy dobre praktyki z innych krajów europejskich.
Plakat budzet panstwa Agro

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030