Karpacki
img

Technologia informatyczna w szkole po obu stronach granicy

Beneficjent: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie

Partner słowacki: Mesto Svidník

Okres realizacji: 01.04.2017 – 30.11.2017

Zrealizowana wartość projektu: 52 912,52 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 44 975,62 €,

Projekt został zrealizowany z potrzeby współpracy transgranicznej w zakresie wymiany doświadczeń między instytucjami doskonalącymi nauczycieli oraz szkołami z obu stron granicy polsko-słowackiej. Współpraca służyła przede wszystkim wymianie doświadczeń w zakresie stosowania technologii informacyjnej w edukacji jako kompetencji kluczowej we współczesnym świecie, w tym na współczesnym rynku pracy. Trwałe współdziałanie instytucji edukacyjnych, w tym kształcących nauczycieli, przyczyniło się do wzrostu kompetencji zawodowych nauczycieli pogranicza, podniesienia poziomu edukacji w szkołach pogranicza, co skutkować będzie wzrostem umiejętności zawodowych absolwentów, jak również pozwoli na wskazywanie kierunków rozwoju pogranicza poprzez wybory miejsca pracy i zamieszkania młodych ludzi w dorosłym życiu.

Główne działania zrealizowane w ramach projektu:

  • Opracowanie narzędzi do zbadania potrzeb oraz przeprowadzenie i opracowanie wyników diagnozy. W ramach zadania przeprowadzone zostały warsztaty, podczas których polsko-słowacki zespół ekspertów przygotował i opracował narzędzia diagnostyczne (ankieta dla pracodawców oraz ankieta dla nauczycieli), które były niezbędne do przeprowadzenia diagnoz po stronie polskiej i słowackiej, a docelowo do wytworzenia scenariuszy zajęć. Następnie za pomocą opracowanych narzędzi przeprowadzono ankietowanie 30 polskich i 30 słowackich nauczycieli oraz 20 polskich i 20 słowackich pracodawców. Wyniki badania zebrano i zestawiono, a na ich podstawie opracowano diagnozy.
  • Przeprowadzenie i opracowanie wyników diagnozy po stronie polskiej oraz wypracowanie scenariuszy zajęć. Odbyły się warsztaty dotyczące metod opracowywania scenariuszy zajęć. Na podstawie wytworzonych diagnoz i nabytej na warsztatach wiedzy, eksperci z Polski i Słowacji opracowywali scenariusze zajęć dla nauczycieli w zakresie kompetencji cyfrowych, które będą wykorzystywane w szkołach po obu stronach granicy. Efektem tych trzydniowych prac jest 56 scenariuszy.
  • Szkolenie dla nauczycieli z zakresu wykorzystania wytworzonych scenariuszy zajęć zostało zorganizowane dla 50 nauczycieli z Polski i 50 nauczycieli ze Słowacji. W pierwszej części szkolenia zostały zaprezentowane scenariusze zajęć dla nauczycieli, które zostały opracowane w trakcie realizacji projektu przez polsko-słowacki zespół ekspertów. W drugiej części spotkania zostało przeprowadzone szkolenie z zakresu ich wykorzystania. Przeprowadzono również badania ewaluacyjne w Polsce i na Słowacji, a na podstawie wyników tychże badań opracowano dwa raporty ewaluacyjne. Następnie grupa 50 nauczycieli ze Słowacji uczestniczyła w wizytach studyjnych. Celem wizyty było zaprezentowanie metod kształcenia, które proces nauczania czynią bardziej atrakcyjnym, ukierunkowanym na rozwój kompetencji, także dzięki wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczestnicy wizyty studyjnej mogli poznać działanie systemu edukacji zawodowej w Polsce. Spotkania z gronem pedagogicznym były okazją do rozmów i umożliwiały porównanie z systemem szkolnictwa na Słowacji.
     

Aby dowiedzieć się więcej o zrealizowanym mikroprojekcie zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej mikroprojektu

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030