

Nowoczesne narzędzia wsparcia rozwoju turystyki dla małych destynacji turystycznych w Polsce (gmina Olszanica) i Słowacji (okres Svidnik)
Beneficjent: Gmina Olszanica
Partner słowacki: Agencja Rozwoju Regionalnego Svidnik
Okres realizacji: 01.04.2017 – 31.03.2018
Zrealizowana wartość projektu: 34 388,38 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 29 230,11 €
Rozstrzygnięcie problemu związanego z rozwojem małych destynacji turystycznych na pograniczu polsko -słowackim to jeden z głównych celów mikroprojektu. Działania w projekcie miały charakter pilotażowy, dzięki czemu ich wyniki będą możliwe do powielenia w przyszłości. W odpowiedzi na zidentyfikowany problem opracowano profesjonalne narzędzia strategiczne dla rozwoju i zarządzania małymi destynacjami turystycznymi oraz pakiet nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych wpływających na zwiększenie rozpoznawalności obszaru pogranicza, jako obszaru atrakcyjnego turystycznie. Poprzez realizację cyklu szkoleń i spotkań z lokalnymi społecznościami zwiększono poziom wiedzy na temat wartości i praktycznego wykorzystania lokalnego potencjału kulturowo-przyrodniczego
Główne działania zrealizowane w ramach projektu:
- Opracowanie strategii rozwoju i zarządzania małymi destynacjami turystycznymi na podstawie metodologii tzw. St. Gallena. Koncepcja ta daje prorynkową, realistyczną i przyszłościową perspektywę na rozwój destynacji turystycznych. Opracowanie dokumentu zostało poprzedzone 6 etapami prac (etap I: Analiza panujących trendów turystycznych, etap II: Inwentaryzacja lokalnych zasobów, etap III: Analiza strategiczna SWOT, etap IV: Dokonanie charakterystyki segmentów docelowych, etap V: Identyfikacja interesariuszy oraz etap VI: Ustalenie matrycy zadań, obowiązków). Uzupełnieniem inwentaryzacji były przeprowadzone badania ankietowe wśród turystów odwiedzających Gminę. Na podstawie analizy zebranych informacji opracowany został wzorcowy dokument identyfikujący najważniejsze obszary o wysokim potencjale turystycznym w gminie.
- Organizacja cyklu szkoleń na temat wykorzystania lokalnego potencjału w procesie sieciowania ofert turystycznych dla lokalnej społeczności. Tematyka szkoleń obejmowała: tworzenie lokalnych produktów turystycznych z wykorzystaniem lokalnego potencjału, sieciowanie produktów i współpraca międzysektorowa oraz standardy marketingu turystycznego w XXI wieku. W zorganizowanych szkoleniach łącznie udział wzięło 71 osób.
- Organizacja transgranicznej imprezy budującej i promującej lokalny potencjał miejscowości turystycznych, której celem było ukazanie potencjału kulturowego małych miejscowości wyrażonego w muzyce i pieśni ludowej, rękodzielnictwie oraz tradycji kulinarnej regionu. Organizacja imprezy stanowiła jednocześnie przykład dobrych praktyk – w jaki sposób eventy kulturowe stanowić mogą impuls dla rozwoju małych destynacji turystycznych po obu stronach granicy.
- Nowoczesne narzędzia komunikacji w celu wzmocnienia potencjału turystycznego obszaru polsko-słowackiego – położono tutaj silny nacisk na komunikację internetową. Utworzona została strona www będąca turystyczną wizytówką małych destynacji turystycznych: gminy Olszanica oraz okresu Svidnik wraz z aplikacją mobilną tworząc w rezultacie komplementarną dla turysty ofertę wypoczynkową po stronie polskiej jak i słowackiej. Ponadto opracowana została wizytówka turystyczna w postaci krótkiego filmu promocyjnego oraz 10 pakietów turystycznych w języku polskim i słowackim. Zwieńczeniem tych działań była wizyta studyjna dla grupy 10 blogerów/dziennikarzy po najatrakcyjniejszych miejscach turystycznych pogranicza polsko słowackiego, która trwała 3 dni.