Karpacki
img

„Nauczyciel i uczeń po obu stronach ekranu” – transformacja cyfrowa szkół w czasach pandemii.

Beneficjent: Powiat Brzozowski

Partner polski: SPŠT Bardejov - Stredná priemyselná škola technická v Bardejove

Okres realizacji: 01.04.2021 – 31.12.2021

Zrealizowana wartość projektu: 52 599,69 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 44 709,73 €

Marzec 2020 roku przyniósł zmiany w niemal każdej sferze naszego życia. W dużej mierze dotknęły one również systemu szkolnictwa, który został głęboko przemodelowany i przeniósł się w świat wirtualny. Pandemia postawia przed szkołami w Europie oraz władzami oświatowymi poszczególnych krajów niespotykanej dotąd skali wyzwanie pilnej, jakościowej zmiany modelu organizacyjnego i kultury nauczania z tradycyjnego - stacjonarnego, na model zdalny. Projekt pozwolił podnieść kompetencje nauczycieli w zakresie wykorzystania narzędzi cyfrowych do komunikacji online i udostępniania zasobów edukacyjnych oraz weryfikacji wiedzy uczniów w dobie pandemii. Ponadto przyczynił się do stworzenia uczniom warunków i możliwości do zdobywania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej. Poprawa jakości transgranicznej edukacji specjalistycznej i zawodowej spowodowała lepsze przygotowanie młodzieży do aktywności zawodowej zarówno na polskim, jak i słowackim rynku pracy.

Główne działania zrealizowane w ramach projektu:

  • Organizacja konferencji/szkolenia dla nauczycieli oraz przedstawicieli samorządu „Dobre praktyki dotyczące organizacji i zarządzania szkołami w okresie pandemii”. Konferencja przyjęła kształt debaty na temat zdalnego nauczania moderowanej przez specjalistę w zakresie edukacji cyfrowej. Dokonano wymiany doświadczeń nauczycieli szkół w zakresie nauczania zdalnego. Przeprowadzono analizę pozytywnych doświadczeń uczestników konferencji zgromadzonych w czasie nauki zdalnej poprzez prezentację wniosków Polsko-Amerykańskiego projektu "LESSONS LEARNT BY K12 SCHOOLS IN TIMES OF COVID-19". Omówiono również tematykę zagrożeń wynikających z takiej formy edukacji oraz poprzez dyskusję przedstawiono rekomendacje w zakresie korzystania z narzędzi cyfrowych oraz platform edukacyjnych w szkole post pandemicznej. W spotkaniu uczestniczyło 25 osób z Polski i Słowacji
  • Przygotowanie Planu Transformacji Cyfrowej. Został opracowany dokument o charakterze operacyjnym, który zaplanował dalsze działania w zakresie dydaktyki cyfrowej każdej szkoły, wskazał kierunki praktycznej nauki zawodu uczniów szkół średnich przy pomocy istniejących zasobów sprzętowych oraz nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Przeprowadzone zostały również szkolenia dla nauczycieli Z.S.B. i Z.S.E. w Brzozowie oraz SPŠT w Bardejovie z zakresu korzystania z platformy edukacyjnej w procesie nauczania w trybie zdalnym jak i w klasycznej formie nauczania. W szkoleniach uczestniczyło 15 nauczycieli ze strony Polskiej oraz 10 nauczycieli ze Słowacji. W Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu odbyła się także wspólna jednodniowa wizyta edukacyjna dla 15 nauczycieli Z.S.B. i Z.S.E. w Brzozowie oraz 10 nauczycieli SPŠT w Bardejovie i spotkanie z wykładowcami prowadzącymi zajęcia oraz egzaminy zawodowe celem zgłębienia wiedzy i wymiany doświadczeń na temat praktycznej nauki zawodu uczniów szkół średnich.
  • Obóz edukacyjny dla uczniów i opiekunów Z.S.B. i Z.S.E. w Brzozowie oraz SPŠT w Bardejovie został zorganizowany w dwóch oddzielnych turnusach w Tarnowie na terenie placówki Stowarzyszenie "MIASTA W INTERNECIE", tj. w ośrodku badań, eksperymentów i codziennej praktyki na polu edukacji cyfrowej zlokalizowanym na terytorium woj. małopolskiego. W trakcie pobytu odbyły się także cztery warsztaty tematyczne, dzięki którym uczniowie nabyli wiedzę oraz umiejętności potrzebne do zaistnienia na rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych oraz darmowych aplikacji i portali społecznościowych. W trzydniowych obozach uczestniczyło po 20 uczniów zarówno z Polski, jak i Słowacji.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030