Karpackie Laboratorium Medialne
Beneficjent: Gmina Miejska Przeworsk
Partner polski: Svet Mladych n.o.
Okres realizacji: 01.03.2020 – 30.06.2021
Zrealizowana wartość projektu: 52 026,65 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 44 222,62 €
Projekt był doskonałym przykładem kontynuacji działań podejmowanych w trakcie realizacji innych polsko-słowackich projektów i zakładał popularyzację wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, jakim jest tradycyjne rzemiosło i zwyczaje lokalne, a także promocję pięknej przyrody. Z uwagi na fakt, iż współczesny turysta coraz częściej przed odwiedzeniem danego miejsca poszukuje informacji o nim w Internecie, dlatego obecnie najbardziej popularnymi kanałami dystrybucji informacji i najskuteczniejszym narzędziem promocji jest właśnie Internet, gdzie na różnych blogach, videoblogach, reportażach można uzyskać informacje na temat konkretnych miejsc bezpośrednio od mieszkańców, jak i wrażenia z podróży przez odwiedzających region. W ramach projektu opracowano koncepcję Karpackiego Laboratorium Medialnego – dokumentu strategiczno-wdrożeniowego zawierającego podstawy merytoryczne i organizacyjne jego funkcjonowania przy planowanym Centrum Tkackim w Przeworsku. Ponadto odbyły się warsztaty w zakresie komunikacji marketingowej, których efektem są scenariusze 4 akcji wykorzystujących innowacyjne metody promocji. W ramach tych akcji powstały 4 filmy promujące dziedzictwo kulturowe pogranicza, stanowiące spotkanie z lokalnymi twórcami, pasjonatami - ludźmi, którzy znają region „od podszewki”. Na zakończenie projektu została zrealizowana konferencja.
Główne działania zrealizowane w ramach projektu:
- Opracowanie koncepcji Karpackiego Laboratorium Medialnego. Na bazie trzech spotkań konsultacyjno-warsztatowych została opracowana koncepcja dokumentu strategiczno-wdrożeniowego zawierająca podstawy merytoryczne i organizacyjne dla funkcjonowania Karpackiego Laboratorium Medialnego przy planowanym Centrum Tkackim w Przeworsku.
- Organizacja cyklu warsztatów komunikacji marketingowej, których celem było przekazanie wiedzy i umiejętności oraz zwiększenie kompetencji w zakresie innowacyjnych metod marketingowych w promocji dziedzictwa kulturowego oraz turystyki. Tematyka warsztatów obejmowałą: zasady tworzenia angażujących artykułów o dziedzictwie kulturowym, videoblogowanie o dziedzictwie kulturowym, media społecznościowe bez tajemnic oraz sposoby kreacji akcji promocyjnych. W warsztatach wzięło udział 12 osób podzielonych na dwie grupy, sześć osób po stronie słowackiej i sześć osób po stronie polskiej. Warsztaty obejmowały ćwiczenia teoretyczne oraz wizyty plenerowe w Przeworsku, Giraltovcach i pobliskich okolicach. Uczestnicy sami wybrali miejsca, które chcieli uwiecznić na fotografii, filmiku promocyjnym czy napisać o tym interesujący artykuł. Podczas warsztatów nauczyli się jak pisać teksty i artykuły o dziedzictwie kulturowym, jak zamieszczać je w mediach społecznościowych, jak pisać posty na blogach, tworzyć vlogi i jak korzystać z narzędzi promocji w mediach społecznościowych. Na warsztatach również rodziły się pomysły i kreacje na scenariusze przyszłych akcji i filmów promocyjnych.
- Akcje promocyjne dziedzictwa kulturowego. W ramach akcji powstały 4 filmy promujące dziedzictwo kulturowe pogranicza. Do współpracy przy ich realizacji zaproszeni zostali uczestnicy warsztatów, którzy w ramach realizowanych akcji mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Oprócz filmów w ramach akcji wykonanych zostało 50 zdjęć oraz reportaż tekstowy. Filmy przestawiają ciekawe historie interesujących ludzi i ich życiowych wątków, które tworzą specyficzny klimat mniejszych i większych miasteczek pogranicza. Wśród tych miast jest Przeworsk i Gilartowce, a w nich mieszkają ludzie z pasją, którzy nadają im interesujący i wyjątkowy charakter. Jedną z takich osób jest mieszkaniec Przeworska Pan Waldemar Mazera – pasjonat lotnictwa i historii, konstruktor replik samolotów z I wojny światowej, który samodzielnie zbudował replikę ultralekkiego, francuskiego myśliwca z I wojny światowej – samolotu Neuport 17. To jego postać i pasja została przedstawiona w jednym z filmów promocyjnych wydanych w ramach projektu. Następny film przedstawia postać Pana Marka Olszyńskiego - malarza, rysownika i grafika, jednego z najwybitniejszych artystów plastyków regionu pochodzącego z Przeworska, który od lat tworzy swoje dzieła i prezentuje je na wystawach w Polsce i za granicą. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach krajowych, w zbiorach prywatnych w USA, Japonii, Holandii, Brazylii, Niemczech, Austrii, Francji, Belgii i Szkocji. Zdobywał on również wyróżnienia za działania na rzecz upowszechniania kultury i sztuki. Trzeci film przedstawia dwie rodziny z Przeworska, Państwa Rosołów i Jurkiewiczów, które są prawdziwymi pasjonatami przeróżnych odmian winorośli. Obie rodziny sprowadziły kilkadziesiąt odmian winorośli, zasadziły i pielęgnują je, tworząc własne wytworne winnice. Czwarty film nakręcony została w Gilartowcach z udziałem partnera projektowego. Film ukazuje przekazywaną z pokolenia na pokolenie lokalną, starodawną i nadal funkcjonującą warzelnię. Bardzo ważna jest w tym filmie kultura i tradycja przodków i to, że współczesne pokolenia nadal chcą kontynuować warzelnicze rzemiosło, korzystając ze starych zabytkowych urządzeń i przyrządów mierniczych. Pomysły na filmy promocyjne dziedzictwa kulturowego powstały już podczas warsztatów komunikacji marketingowej.
- Wydarzenie podsumowujące projekt odbyło się na terenie Zajazdu „Pastewnik” w Przeworsku. Uczestnicy mieli okazję poznać i posłuchać popularnego podróżnika - blogera z Warszawy, jak również obejrzeć prezentację i posłuchać prelekcji „Jak odnajdywać i promować lokalne skarby?”. Wyświetlono również filmy zrealizowane w ramach projektu. Jednym z działań był również konkurs fotograficzno - filmowy pn. „Mój piękny region”, na który swoje prace przesłali mieszkańcy zarówno z Polski jak i ze Słowacji. Jury po ocenie prac przyznało autorom atrakcyjne nagrody i upominki, które zostały wręczone podczas wydarzenia. Uczestnicy wydarzenia podsumowującego projekt mogli również obejrzeć plenerową wystawę prac konkursowych. W wydarzeniu uczestniczyło około 200 osób.
Zachęcamy do obejrzenia materiałów filmowych zrealizowanych w ramach projektu https://www.youtube.com/watch?v=Pq52uQCR2cI , https://www.youtube.com/watch?v=-mhd38t95I0 , https://www.youtube.com/watch?v=EFjUbBFXgNE