Karpacki
img

Karpacki Szlak Wina

Beneficjent: Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia Pro Carpathia

Partner słowacki: Agentúra regionálneho rozvoja Prešovského samosprávneho kraja

Okres realizacji: 01.04.2017-31.03.2018

Zrealizowana wartość projektu: 54 861,71 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 46 632,43 €,

Podkarpacie jest najpotężniejszym regionem winiarskim w Polsce, z roku na rok wzrasta tutaj liczba gospodarstw posiadających swoje winnice, dlatego też realizacja projektu pozwoliła położyć podwaliny do wykreowania marki, którą będzie Karpacki Szlak Wina. Projekt objął nie tylko przygotowanie grupy winiarzy do funkcjonowania na szlaku, ale także promocję oraz zbudowanie sieci współpracy z branżą gastronomiczną, gestorami oraz informacją turystyczną. Realizacja projektu nie tylko wzmocniła lokalny potencjał turystyczny, ale również umożliwiła wymianę dobrych praktyk pomiędzy posiadającym największy potencjał do uprawy winorośli w Polsce, województwem Podkarpackim a sąsiadującą Słowacją, która posiada już duże doświadczenie w uprawie winorośli (przede wszystkim w obszarze Tokaju).

Główne działania zrealizowane w ramach projektu:

  • Wytyczenie Karpackiego Szlaku Wina. Wyłonione zostały podmioty do uczestnictwa w Karpackim Szlaku Wina, promującym najbardziej reprezentacyjne obiekty związane z enoturystyką na pograniczu polsko-słowackim. Ze strony polskiej przystąpiło 19 winnic, natomiast ze strony słowackiej jedna, dla których następnie zostały zorganizowane szkolenia o tematyce „Marketing w enoturystyce", "Kluczowe zagadnienia marketingu i PR dla kulturowych produktów turystycznych" oraz "Kiedy produkt turystyczny staje się opłacalny? Tworzenie i rozwijanie produktów turystycznych"
    Promocja Karpackiego Szlaku Wina – w ramach zadania podjęto działania zmierzające do kompleksowej promocji szlaku.
  • Opracowano koncepcję promocji pozwalającą wytyczyć strategiczne kierunki działań dla promocji Szlaku. Utworzona została strona internetowa zawierająca wszelkie informacje na temat przebiegu szlaku, jego uczestników oraz lokalnych zasobów przyrodniczych i kulturowych, imprez turystycznych czy historii winiarstwa na pograniczu. Wydany został w nakładzie 1000 sztuk przewodnik po Szlaku, który zawiera praktyczne wskazówki w jaki sposób najlepiej zapoznać się z enoturystyką pogranicza PL-SK. Przygotowano również film promujący powstały szlak.
  • Imprezy i wydarzenia na Szlaku to cykl działań miękkich, który był ukierunkowany na promocję Szlaku. Przeprowadzona została wizyta studyjna dla 10 blogerów/dziennikarzy, którym ukazano potencjał enoturystyki na obszarach pogranicza polsko-słowackiego. W trakcie wizyty uczestnicy odwiedzili takie miejsca jak (np. Kombornia, Jasło, Krosno). Uczestnicy zostali zapoznani z historią i tradycją winiarską w regionie, obecnym stanem lokalnego potencjału enoturystycznego winnic znajdujących się na Karpackim Szlaku Wina. Działaniem docierającym do odmiennej grupy docelowej była Konferencja popularno-naukowa na temat enoturystyki obszaru pogranicza polsko-słowackiego, w której uczestniczyło 55 osób, w tym 7 osób ze Słowacji. Ostatnim z działań był udział wystawienniczy w cyklicznej imprezie „Dni Wina” w Jaśle. W trwającej przez dwa dni imprezie winiarskiej udział wzięło ponad 30 wystawców, w tym 15 winnic polskich), importerzy, którzy prezentują wina m.in. z Gruzji, Węgier Mołdawii i Słowenii. Udział w imprezie był najlepszą okazją do prezentacji lokalnego potencjału enoturystycznego.
     

Zapraszamy do:

odwiedzenia strony internetowej szlaku 

obejrzenia materiału filmowego promującego powstały szlak 

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030