

Bieszczady - Połoniny, dwie krainy - jedna marka
Beneficjent: Powiat Bieszczadzki
Partner polski: Mesto Snina
Okres realizacji: 01.03.2020 – 31.12.2021
Zrealizowana wartość projektu: 96 210,70 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 69 330,51 €
Zbudowanie marki Bieszczadów miało na celu wypracowanie na bazie wspólnych doświadczeń spójnej oferty społecznej, kulturalnej, gospodarczej i uporządkowanie promocji region. Była to także znakomita okazja do integracji mieszkańców i bieszczadzkich samorządów. Tworzenie marek Bieszczadów i Połonin rozpoczęło się od analizy potencjałów oraz spotkań z najaktywniejszymi przedstawicielami środowisk regionów. Następnie opracowane zostały strategie marek z systemami identyfikacji wizualnej w postaci logo oraz innych elementów graficznych. Projekt zakładał również stworzenie centrów koordynacji i promocji marki "Bieszczady-Połoniny" po obu stronach granicy. W ramach projektu zaplanowane zostały wydarzenia kulturalne i rekreacyjne, wizyty partnerów z Polski i Słowacji oraz wydawnictwa promocyjne.
Główne działania zrealizowane w ramach projektu:
- „Strategia Rozwoju Marki Pogranicza Polsko-Słowackiego - Bieszczady-Połoniny. W ramach zadania przeprowadzone zostały spotkania warsztatowo-konsultacyjne dla grupy przedstawicieli powiatu bieszczadzkiego i miasta Snina oraz organizacji związanych z turystyką. Zrealizowano jedno stacjonarne spotkanie warsztatowe w Ustrzykach Dolnych, natomiast kolejne spotkania z powodu trwającej pandemii i wprowadzonych obostrzeń zostały przeprowadzone w formie zdalnej. Rezultatem każdego ze spotkań były raporty, na bazie których została opracowana strategia. Dokument finalny składa się z: inwentaryzacji istniejących zasobów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, strategii rozwoju, koncepcji wspólnej marki oraz planu promocji uwzględniającego innowacje w sektorze usług czasu wolnego oraz w przemyśle kreatywnym.
- Kreowanie markowych przedsięwzięć kulturalnych i sportowych promujących pograniczne. W ramach zadania zorganizowano dwa polsko-słowackie wydarzenia flagowe promujące powstałą Markę regionalną. Pierwsze wydarzenie pn. „Karpacka przygoda” – Międzynarodowy Festiwal Biegowy miało na celu promocję dziedzictwa przyrodniczego pogranicza oraz możliwość aktywnego spędzania czasu na pograniczu i turystykę kwalifikowaną. Z kolei druga impreza pn. „Karpacka Przygoda — Festiwal Kultury i Turystyki w Lutowiskach” promowało walory i dziedzictwo kulturowe pogranicza polsko-słowackiego. Zorganizowane wydarzenia flagowe miały na celu prezentację produktów i usług, które wpisują się w Markę oraz są miejscem spotkania osób i instytucji podejmujących działania w zakresie szeroko pojętej turystyki.
- Utworzenie centrum koordynacji i promocji marki "Bieszczady-Połoniny" w Ustrzykach Dolnych, które ma za zadanie koordynowanie i udostępnianie ofert i pakietów turystycznych opracowanych w ramach marki Bieszczady-Poloniny oraz organizowanie wystaw i spotkań służących promocji pogranicza oraz integracji organizacji i firm działających na pograniczu. W ramach zadania zostały również wyremontowane pomieszczenia które mieszą się w budynku należącym do Powiatu Bieszczadzkiego i będą służyć jako sala wystawowa/spotkań oraz biuro.
- Utworzenie centrum koordynacji i promocji marki "Bieszczady-Połoniny" w Sninie, które podobnie jak Centrum po stronie polskiej ma za zadanie koordynowanie i udostępnianie ofert i pakietów turystycznych opracowanych w ramach marki Bieszczady-Poloniny oraz organizowanie wystaw i spotkań służących promocji pogranicza oraz integracji organizacji i firm działających na pograniczu. W ramach zadania zakupiono również zestaw komputerowy, wyposażenie meblowe dla osoby prowadzącej biuro oraz materiały promujące markę Bieszczady-Połoniny.